Marketing internetowy – co musisz o nim wiedzieć

Infografika Zyski

Zakładając lub już prowadząc działalność gospodarczą, na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z wypowiedziami ekspertów od biznesu, w których była mocno podkreślona wartość marketingu internetowego. Zapewne wtedy zastanawiałeś się, o co właściwe chodzi, na czym to polega, jakie daje efekty i dlaczego jest tak bardzo ważne. Zaraz poznasz odpowiedź.

Co to jest marketing internetowy?

Pewnie wiele osób niemających najmniejszego pojęcia o działaniach reklamowych w sieci, instynktownie czuje, czym jest marketing internetowy. Tak naprawdę wystarczy ogólnie wiedzieć, co to jest marketing, by domyślić się znaczenia tego określenia.
Marketing to różne działania mające na celu zdobycie większej ilości klientów. Polegają przede wszystkim na rozreklamowywaniu firmy lub produktu w taki sposób, by konkretne informacje trafiły do osób, które są potencjalnie zainteresowane naszymi usługami lub produktami. Marketing to zazwyczaj szereg działań, dobrze opracowana długotrwała strategia, która przekłada się bezpośrednio na większy zysk.
Patrząc na tę definicję, wystarczy dodać, że marketing internetowy przeprowadza działania reklamowe w sieci.
E-marketing z roku na rok się coraz bardziej rozwija, ponieważ obecnie najlepszym źródłem potencjalnych klientów jest właśnie Internet. Ogromna ilość firm decyduje się na przeprowadzenie długofalowych działań e-marketingowych, aby w efekcie uzyskać przede wszystkim znaczny wzrost sprzedaży oferowanych produktów lub usług. Można już śmiało powiedzieć, że każda firma, która chce coś znaczyć w dzisiejszych czasach, powinna zdecydować się na marketing internetowy, szczególnie ze względu na stale rosnącą konkurencję rynkową.

Marketing a promocja

Niektóre osoby mylą te dwa określenia. Trzeba podkreślić, że marketing internetowy jest o wiele szerszym zagadnieniem niż promocja. W jego skład wchodzi nie tylko standardowa promocja produktu, ale również szereg innych działań, jak np.: wprowadzanie produktu lub marki na rynek, kreowanie w społeczeństwie dobrych skojarzeń z daną marką, tworzenie odpowiedniego wizerunku firmy, zwiększenie widoczności firmy w sieci.
Jak łatwo można się domyślić, osiągnięcie tak wielu efektów wymaga pewnego nakładu pracy i zaangażowania. Dlatego w ramach działań związanych z marketingiem internetowym wykonuje się wiele różnych czynności, jak:

  • Pozycjonowanie, działania SEO
  • Reklamy Google AdWords
  • Video marketing
  • Content marketing
  • Mailing
  • Promocja strony na forach internetowych (tzw. szeptanka)
  • Marketing wirusowy
  • Marketing społecznościowy (na portalach społecznościowych)
  • Blogosfera (współpraca z blogerami lub prowadzenie własnych blogów)
  • Remarketing

Wbrew pozorom, dobra strategia marketingowa wcale nie musi obejmować wszystkich powyższych czynności, ale powinna posiadać ich jak najwięcej. Trzeba podkreślić, że wybór konkretnych działań powinien być uzależniony od profilu marki oraz jej możliwości finansowych. Moim zdaniem do podstawowych czynności, które warto polecić każdej firmie zaliczamy: pozycjonowanie i działania SEO, szeptankę, content marketing.

Czy marketing internetowy zawsze jest skuteczny?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jeżeli e-marketingiem zajmują się dobrzy specjaliści (np. agencje marketingowe), to oczekiwany efekt jest w zasadzie murowany. Działania marketingowe można też rozpocząć samodzielnie, jeśli posiada się odpowiednią wiedzę, doświadczenie, a w wielu przypadkach również narzędzia. Jednak warto podkreślić, że osoby nieobeznane w temacie nie powinny robić niczego na własną rękę, ponieważ mogą w ten sposób wyrządzić sobie więcej szkód niż pożytku, których późniejsze odbudowanie będzie nie tylko pracochłonne, ale również kosztowne. W skuteczności marketingu internetowego ważne jest również to, co nie jest bezpośrednio związane z marketingiem, czyli odpowiednia jakość sprzedawanych produktów lub oferowanych usług oraz dobry stosunek ceny do jakości czy optymalne dostosowanie jej do możliwości klienta docelowego.
W marketingu internetowym bardzo ważna jest znajomość aktualnych trendów, dlatego tak dobrym rozwiązaniem jest oddanie wykonania tego zadania w ręce specjalistów, którzy na co dzień zajmują się e-marketingiem.

Nie każde działanie marketingowe jest dobre

Trzeba pamiętać, że nie wszystkie działania, które mogą się nam wydawać, że dobrze wpływają na marketing, są dobre. Należą do nich przede wszystkim takie rozwiązania, które początkowo dają szybkie efekty, ale niestety krótkotrwałe. Źle dobrane działania marketingowe w efekcie bardzo niekorzystnie wpływają na wizerunek marki, a także na pozycję strony w Internecie. Dlatego zawsze warto słuchać porad specjalistów i nie kierować się wyłącznie własnym przekonaniem.
Pułapką może też być złe określenie profilu docelowych klientów, co przekłada się na tworzenie takich treści i podejmowanie takich działań, które nie zawsze do nich trafiają. Każdy przedsiębiorca powinien rozpocząć jakiekolwiek działania promocyjne w sieci właśnie od poprawnego określenia grupy swoich potencjalnych odbiorców.

Najważniejsze korzyści płynące z marketingu internetowego

Dobrze poprowadzony e-marketing daje wiele różnych korzyści dla firmy, o których ich właściciele nie zawsze wiedzą. Przede wszystkim pozwala dotrzeć do wielu klientów, a szczególnie do klientów docelowych, czyli takich, którzy są realnie zainteresowani naszą ofertą. Dzięki temu przy mniejszym nakładzie środków finansowych można uzyskać większą ilość nowych odbiorców. E-marketing pozwala również dostosować koszty działań reklamowych do oczekiwanych efektów i możliwości firmy. Początkową strategię marketingową należy stale monitorować, by później ją dobrze modyfikować, aby z każdej zainwestowanej w reklamę złotówki wyciągnąć jak największy zysk. Monitorując działania marketingowe, dodatkowo możemy się dowiedzieć czegoś więcej o naszych potencjalnych klientach, by w przyszłości jeszcze lepiej dopasować do nich ofertę. Działania marketingowe również doskonale budują pozytywny wizerunek marki. Nie tylko u potencjalnych klientów, ale również u obecnych, sprawiając, że stają się oni tzw. stałymi klientami. W ramach działań marketingowych można wchodzić w interakcje z odbiorcami, lepiej prezentować się na tle konkurencji i przyzwyczajać społeczeństwo do danej marki. A to bezpośrednio przekłada się na znaczny wzrost zainteresowania naszą ofertą.

Najpopularniejsze rodzaje marketingu internetowego

Przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się oddać działania e-marketingowe w ręce profesjonalnych agencji, muszą zdecydować, które usługi wybierają. Dlatego poniżej zamieszczam przydatne objaśnienie najczęściej stosowanych określeń. Koniecznie zapoznaj się z nim, by wiedzieć, o czym rozmawiasz z pracownikami agencji oraz jak nazywają się usługi, które chcecie zamówić.

E-mail marketing (mailing)

E-mail marketing pozwala stworzyć wewnętrzny rynek

Marketing e-mailowy to najstarsza odmiana e-marketingu, która oczywiście ma teraz bardziej nowoczesną formę. Kiedyś jedynymi działaniami reklamowymi realizowanymi w sieci były właśnie reklamy mailowe, które wysyłano na skrzynki odbiorców. W dzisiejszych czasach e-mail marketing nadal wykorzystuje skrzynkę pocztową do nawiązania kontaktu z klientem, ale jego treść ma nieco inną formę. Nie jest to sucha reklama. Wysyłane maile często zawierają realne korzyści dla odbiorcy. Wiele firm decyduje się na przykład na przekazywanie w mailach kuponów rabatowych na ich usługi lub bezpłatnych dostępów do e-booków czy poradników. Dlaczego tak to wygląda? Przede wszystkim, dlatego że zwykła reklama mailowa już na nikogo nie działa. Teraz e-mail jest sposobem kreowania dobrego wizerunku marki (tj. firma jako ekspert w danej dziedzinie) lub metodą na budowę lojalności konsumenckiej, co można uzyskać między innymi przez oferowanie zniżek lub kuponów rabatowych.

Baner jako reklama

Reklama banerowa umieszczana jest w różnych miejscach w sieci, które odwiedza nasz potencjalny klient. Ma postać banera reklamowego, który wyświetla przede wszystkim grafikę, czasem treść, animację, gify czy hasła reklamowe. Po kliknięciu w baner, użytkownik jest od razu przekierowywany na stronę firmy.

Marketing wirusowy

To specyficzny rodzaj marketingu, w którym dana reklama jest rozprzestrzeniana przez samych użytkowników sieci. Dlaczego nosi tak specyficzną nazwę? Ponieważ głównym celem takiego marketingu jest jak najszybsze i jak największe rozpowszechnienie reklamy w Internecie, co przypomina atak wirusa. Taka reklama bazuje w dużej mierze na rekomendacji, dzięki czemu jest skuteczna.

Pozycjonowanie, działania SEO

Pozycjonowanie i działania SEO to szereg czynności zorientowanych w obrębie strony internetowej, a także wychodzących poza nią, które mają doprowadzić do tego, że dana strona będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwarek internetowych jako jedna z pierwszych. Jak można się domyślić, to jedna z najskuteczniejszych form reklamy, ponieważ dociera do osób, które w danym momencie są zainteresowane jakimś tematem, produktem czy usługą i szukają tego w sieci.

Video marketing

Video to doskonała forma marketingu

Marketing video należy do najbardziej atrakcyjnych dla odbiorcy narzędzi promocyjnych. Doskonale przyciąga ich uwagę. Jest przyjazny w odbiorze, posiada prosty przekaz, ciekawą treść i dużą dawkę rozrywki. Idealnie buduje dobre skojarzenia z daną firmą.

Szeptanka

Szeptanka to reklamowanie danej firmy na forach, stronach internetowych i blogach. Jednym słowem, to umieszczanie pozytywnych komentarzy o danej firmie, które nie tylko ją wychwalają, ale również objaśniają sprzedawane przez firmę produkty lub wykonywane usługi.

Blogosfera

Współpraca z blogerami to na przykład przekazywanie im produktów do testowania. Następnie bloger ma obowiązek stworzyć i umieścić na swoim blogu wpis z recenzją. Blogosfera to także możliwość tworzenia artykułów sponsorowanych i umieszczania ich na blogach innych osób, które są odwiedzane przez użytkowników pasujących do profilu naszego klienta docelowego. W takich artykułach można również umieścić linki, które mogą przekierować czytelnika na naszą stronę. Taki zabieg dodatkowo dobrze wpływa na pozycjonowanie. Pod określeniem „blogosfera” można również rozumieć prowadzenie własnego bloga, w którym będą umieszczane artykuły poradnikowe i promocyjne, związane z profilem naszej działalności.

Content marketing

Content marketing to tworzenie atrakcyjnych i przydatnych dla odbiorcy treści. Mają one formę przede wszystkim poradników, artykułów sponsorowanych, wpisów na bloga czy artykułów eksperckich. Są wartościowym źródłem wiedzy. Pomagają nie tylko tworzyć pozytywny obraz firmy jako firmy-eksperta, ale są również doskonałym miejscem do umieszczania linków przekierowujących na daną stronę lub słów kluczowych, na które się pozycjonujemy.

Remarketing

Każdy użytkownik sieci pewnie niejednokrotnie spotkał się z tym, że po tym jak szukał danego produktu w sieci (np. zabawek dla dziecka), to potem, w kolejnych dniach, ciągle natrafiał na reklamy tych produktów prawie na każdej stronie, którą odwiedzał. To właśnie jest remarketing. Klikając w taką reklamę, można od razu przejść na stronę firmy, np. sklepu z zabawkami, i złożyć zamówienie. Remarketing jest możliwy dzięki tzw. plikom cookies.

Reklamy Google AdWords

Google AdWords to system, którego właścicielem jest marka Google. Jego głównym celem jest reklama, a konkretniej wyświetlanie w wyszukiwarce linków sponsorowanych. Jednym słowem, to bardzo potężne narzędzie, które może przynieść każdej firmie wielu nowych klientów.
Marketing internetowy to szerokie zagadnienie. W ramach dzisiejszego artykułu przybliżyłem Wam kilka podstawowych zagadnień, które się na niego składają. Jeśli macie jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, to podzielcie się nimi w komentarzach lub po prostu skontaktujcie się z naszą firmą.