W ciągu ostatniej dekady ilość sklepów internetowych w Polsce znacznie wzrosła. W 2006 roku było to tylko 2800 sklepów, a obecnie szacuje się, że jest ich powyżej 20 000. Jak wypromować swój sklep wśród takiej konkurencji?
Błędem jest myślenie, że sama oferta sklepu przyniesie szybkie i zadowalające przychody. Nawet najlepszy produkt, który nie jest odpowiednio wypromowany, nie jest w stanie dotrzeć do odpowiedniej liczby potencjalnych klientów. A bez tego nie ma w ogóle mowy o jakimkolwiek sukcesie czy szansie na rozwój biznesu. Myśląc o promowaniu sklepu, nie mówię tylko o działaniach reklamowych rozumianych w sposób tradycyjny, ponieważ największy i najszybszy wzrost przychodu ze sklepu internetowego można uzyskać tylko przez pozycjonowanie.
Co to jest pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie sklepu to szereg działań, które mają przynieść jeden cel – wywindować sklep na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwarki. A tym samym zwiększyć ilości wejść na stronę, czyli również liczbę potencjalnych klientów. Dobrze wypozycjonowany sklep, który pokazuje się w kilku pierwszych wynikach wyszukiwarki, to gwarancja uzyskania dużego przychodu.
Co należy zrobić, by wypozycjonować sklep?
Pozycjonowanie sklepu internetowego to temat rzeka. Otrzymanie satysfakcjonujących efektów wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy, narzędzi i doświadczenia, dlatego takie zadanie zawsze warto zlecić dobrej firmie pozycjonującej, takiej jak coolbrand.pl. Nad skutecznym wypozycjonowaniem sklepu pracuje zazwyczaj sztab osób, przez co bardzo trudno jest dokonać tego samodzielnie. Szczególnie jeśli nie posiada się odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.
Nawet jeśli zdecydujesz się oddać to zadanie w ręce profesjonalistów, to warto, abyś wiedział mniej więcej, na czym to pozycjonowanie polega. Dlatego w ramach dzisiejszego artykułu podpowiemy co zrobić, by sklep jak najszybciej wskoczył na wysoką pozycję w wyszukiwarkach.
Jak pozycjonować sklep internetowy?
O dobry ruch w sklepie internetowym można aktywnie zadbać, korzystając z różnych sprawdzonych metod.
O pozycjonowaniu sklepu internetowego należy myśleć jak o całości. Ważna jest zarówno nazwa sklepu, jak i wszystkich jego podstron, a także produktów w nich zawartych. Wszystkie te słowa powinny być dobrane tak, by z jednej strony były przyjemne w odbiorze dla użytkownika, a z drugiej – dobre dla wyszukiwarki. Przykłady? Proszę bardzo!
Otwierając na przykład sklep z odzieżą dziecięcą, który będzie zarówno sklepem internetowym, jak i stacjonarnym lub przynajmniej z możliwością osobistego odbioru zamówienia, możemy wymyślić nazwę, która spodoba się zarówno klientom, jak i wyszukiwarce. Dla robota Google, który odpowiada za wypozycjonowanie sklepu, idealną nazwą byłoby na przykład: ubranka dziecięce warszawa tanio. Taka nazwa jest dokładnie tym, co klienci wpisują w wyszukiwarkę, gdy szukają ciuszków dla maluchów w przystępnych cenach. Oczywiście taka nazwa nie wygląda dobrze dla odbiorcy, ale gdy ją odrobinę zmodyfikujemy, to może taką się stać. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie, by po głównej nazwie firmy postawić myślnik, a po nim treść przyjazną dla wyszukiwarki. Na przykład: Maluszek – tanie ubranka dla dzieci.
Podobnymi zasadami warto kierować się w przypadku nazywania kategorii sklepu, a także samych produktów. Równie istotny jest opis każdej sprzedawanej rzeczy. Tworząc jakąkolwiek treść, trzeba mieć zawsze gdzieś tam z tyłu głowy taką myśl, że powinna być ona również atrakcyjna dla wyszukiwarki. W przypadku opisu produktów można to zrobić w bardzo prosty sposób, wplatając w treść tych opisów odpowiednie słowa kluczowe, a dodatkowo zwracając uwagę na to, by charakter tych testów był nadal sprzedażowy, czyli przede wszystkim, by zachęcał do zakupu. Tutaj warto podkreślić, że pod żadnym pozorem nie wolno kopiować jakichkolwiek treści z innych sklepów internetowych lub innych miejsc w sieci. Nie tylko ze względu na łamanie praw autorskich, ale również z tego powodu, że takie zduplikowane treści będą od razu wyłapywane przez Google, a następnie karane. Jakie są tego konsekwencje? W najlepszym wypadu jest to spadek pozycji sklepu w wynikach wyszukiwarki.
Pozycjonowanie sklepu www pod względem działań prowadzonych poza witryną
Profesjonalne pozycjonowanie sklepu nie ogranicza się tylko do działań w obrębie witryny, ale także wychodzi poza nią. Działając zewnętrznie, można bardzo szybko wybić sklep do góry w wyszukiwarkach, więc z takiej możliwości nie warto rezygnować. Najprostszym sposobem jest tworzenie artykułów tematycznie związanych z profilem naszej działalności, a także podlinkowanie ich do strony sklepu. Artykuły powinny być przede wszystkim atrakcyjne dla czytelnika, ale również wartościowe pod względem zawartych w nich słów kluczowych. Mogą, a nawet powinny zawierać linki klikalne, czyli takie, w które internauta może kliknąć, by przekierować się do sklepu. W podobny sposób warto linkować zdjęcia zamieszczone w artykule.
Blog firmowy jako pełnowartościowy content marketing dla sklepu
Zachęcam wszystkich przedsiębiorców, aby tworzyli dobrze zoptymalizowanego bloga firmowego, a najlepiej zlecali to zadanie specjalistom. Ciekawy blog firmowy, w którym sukcesywnie pojawiają się nowe artykuły nasycone odpowiednimi słowami kluczowymi typu long tail to coś wyjątkowo cennego. Prowadząc bloga, można również wzmocnić konkretne hasła (frazy kluczowe), na których nam najbardziej zależy. Ponadto każda firma, która prowadzi ciekawego bloga firmowego, jest w oczach internautów uważana za firmę godną zaufania i profesjonalną, czyli dostaje pozytywną łatkę firmy-eksperta. Nie wspominając już o tym, że każdy klient lubi czuć się dopieszczony. Omawiany dzisiaj sklep internetowy z ubrankami dla dzieci powinien nie tylko dostarczać klientowi poszukiwanego produktu, ale również dawać też coś więcej. Na przykład porady dotyczące tego, jak prać ubranka niemowlaka, które warto umieścić właśnie na blogu.
Blog firmowy to również doskonałe narzędzie, które pozwala zmniejszyć dystans dzielący sklep i nowego potencjalnego klienta. Firma prowadząca bloga staje się bardziej wiarygodna oraz lepiej rozpoznawalna. W ten sposób buduje się też świadomość marki w społeczeństwie. A dzięki temu z nowego nieznanego sklepu można stworzyć jeden z najbardziej prestiżowych i popularnych sklepów w danej dziedzinie.
Zaprzyjaźnij się z Rich Snippets
Kolejną bardzo prostą i efektywną metodą wypromowania sklepu internetowego w wyszukiwarce jest zadbanie o to, co się w niej wyświetla. Przydatne jest dodanie dodatkowych elementów do linka prowadzącego na naszą stronę. Może to być ocena produktu w gwiazdkach, jego cena lub informacja czy jest dostępny na magazynie. Taki link będzie chętniej pozycjonowany przez Google, a także częściej odwiedzany przez internautów.
Strategia i audyt
Rozpoczynając pozycjonowanie sklepu www, należy najpierw ustalić plan działania, a także przeprowadzić pewnego rodzaju audyt sklepu, którego wyniki pokażą, co jest do poprawy. Ważna jest spójna przemyślana strategia, której punktem wyjściowym jest znalezienie odpowiednich słów kluczowych do danych kategorii. Nie zawsze opłacalne będzie pozycjonowanie sklepu na najpopularniejsze hasła wpisywane w wyszukiwarkę, szczególnie jeśli nasza konkurencja już od dłuższego czasu się na takie pozycjonuje oraz dysponuje bardzo wysokim budżetem na działania marketingowe. Wtedy może okazać się tak, że większy przychód uzyskamy, jeśli zdecydujemy się pozycjonować na trochę mniej popularne frazy.
Powyższe metody pozycjonowania sklepu internetowego to tylko kilka głównych przykładów. Tak naprawdę jest ich o wiele więcej, a co ważniejsze – stale się one zmieniają. Dlaczego? Ponieważ Google sukcesywnie co jakiś czas zmienia zasady wpływające na pozycję strony w wyszukiwarce, dlatego by być wysoko, trzeba to co jakiś czas monitorować i wprowadzać potrzebne modyfikacje.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego jest tak bardzo ważne?
W dzisiejszych czasach klienci, którzy odczuwają potrzebę zakupu jakiegoś produktu już nie chodzą po okolicy i nie szukają sklepu, w którym mogliby to dostać. Teraz po prostu zasiadają przed komputerem, odpalają wyszukiwarkę i wpisują hasło-zapytanie. A następnie na podstawie otrzymanych wyników decydują, gdzie to kupią. Nawet wtedy, gdy chcą odebrać produkt osobiście – w takim przypadku w wyszukiwarkę wpisują również nazwę miejscowości.
O ile można by polemizować nad tym, czy sklep działający tylko lokalnie i stacjonarnie rzeczywiście nie może obyć się bez pozycjonowania w Internecie, o tyle w przypadku sklepów online nie ma nad czym dywagować. Sklep stacjonarny może mieć powieszony na murze wielki szyld, albo porozklejane po okolicy plakaty, które go dobrze rozreklamują, a sklep internetowy co może mieć? On niejako musi być odpowiednio pozycjonowany w Internecie, by jak najwięcej osób miało szansę o nim usłyszeć.